Õpi häid pealkirju märkama
Kui sul jääb internetis surfates silma mõni hea pealkiri, pane see endale kirja. Kui neid ajapikku koguneb, siis hakkad märkama, mis on nende ühised jooned ja milliseid pealkirja mudeleid rohkem kasutatakse.
Inspiratsiooniks võid näiteks uudisteportaalides ringi kolada. Uudisteportaalide toimetajad teavad väga hästi, millised pealkirjad lugema kutsuvad. See teadmine toob neile leiva lauale.
Kui kõik loeksid rohkem kui ainult pealkirja, siis see oleks suurepärane. Alustuseks piisab, kui hakkad häid pealkirju märkama. Foto: memegenerator.net Kasuta olulisi märksõnu
Kui sa oled oma ettevõtmise jaoks välja otsinud olulised märksõnad, millega soovid, et sind internetiavarustest üles leitaks, siis kasuta neid kindlasti ka pealkirjas. Märksõnad peavad loomulikult olema ka artikli sisus, sest
märksõnade kasutamine on SEO jaoks oluline. SEO on ülioluline, et sind üles leitaks.
Blogipostituse pealkiri on kirjas ka veebilehe aadressis. Mõtle hoolikalt läbi, kas peaksid leitavuse huvides pealkirja täpsustama või pigem üldistama. Miks see oluline on?
Oletame, et sul on blogipostitus „7 võimalust, kuidas blogimisega raha teenida“.
Sellest genereerib sinu kodulehe haldustarkvara veebiaadressi ehk URLi:
teretulemast.ee/blogi/7-voimalust-kuidas-blogimisega-raha-teenida
Parem variant lõplikuks URLiks oleks:
teretulemast.ee/blogi/kuidas-blogimisega-raha-teenida
Miks?
Numbrita pealkiri annab sulle võimaluse postituse sisu vajaduse korral muuta. Näiteks avastad, et on veel kaks võimalust, kuidas blogist sissetulekut saada. Saad sisu osas lihtsalt muudatused sisse viia ja pealkirjaks panna „9 võimalust, kuidas blogimisega raha teenida“, aga URL jääb samaks.
Kui mõtled oma URLi esimesel korral põhjalikult läbi, siis ei pea sa hiljem ümbersuunamistega tegelema. Kui linki on siiski vaja muuta, kasuta kindlasti 301 ümbersuunamist.
Kuluta pealkirja kirjutamise peale aega
Sageli arvatakse, et kui tekst on valmis, siis tuleb pealkiri iseenesest. Leidub ka vastupidi mõtlejaid – enne ei saa teksti kirjutama hakata, kui pealkirja ei ole. Enamikule inimestele on pealkirjade kirjutamine pigem väljakutse, aga nagu kõige muuga, saab ka pealkirjade kirjutamist õppida.
Kolm sammu, kuidas hea pealkirjani jõuda- Kirjuta paberile võimalikult palju erinevaid pealkirjavariante. Neid võiks olla vähemalt kümme.
- Kombineeri juba kirjutatud pealkirjadest uusi.
- Kui juhe täiesti kokku jookseb, siis kirjuta näiteks kõige halvem pealkiri üldse ja seejärel kirjuta (enda arvates) parim pealkiri.
Proovi seda harjutust loovuse ergutamiseks teha paberi ja pliiatsiga.
Käsitsi kirjutamine on loovusele hea, eriti siis, kui enamuse ajast kasutad kirjutamiseks klaviatuuri. Foto: Pixabay
Pealkirja kirjutamisele soovitatakse kulutada sama palju aega kui artikli sisu kirjutamise peale. Nii et see on kokkuvõttes täiesti normaalne, kui sul kulub sobiva pealkirja leidmisele näiteks ... terve tööpäev.
Pealkirja optimaalne pikkus
Kui pikk on üks hea pealkiri? Hästi lihtsalt öelduna ei ole mõtet sellesse üle kümne sõna panna. Pikad ja lohisevad pealkirjad ei tööta, isegi
teadlasi ei kutsu pikad pealkirjad lugema.
Paremini töötavad lühikesed ja löövad pealkirjad, aga neid on sageli keeruline välja nuputada.
Erinevad uuringud pakuvad ideaalseks pealkirja pikkuseks kuus sõna või 55 tähemärki. 55 tähemärgi reeglit on eriti oluline jälgida, kui sa näiteks soovid, et sinu blogipostituse pealkiri oleks Google´i otsingus täies pikkuses loetav. Kui see on piirmäärast pikem, asendab Google viimased sõnad kolme punktiga. Need kolm punkti võivad maksta sulle lugeja huvi.
Kui otsid internetist, kuidas prille valida, siis saad vastuseks mitu lehekülge erinevaid artikleid. Mõned pealkirjad on täies ulatuses loetavad, teised mitte. Kui sul on parasjagu otsustamisega kiire, siis ilmselt valid selle pealkirja, mis on selge ja koheselt arusaadav ja ei eelda lisakliki tegemist.
Näiteks pealkirjas 1 jääb lugejale esiti selgusetuks, mida klassikalist internetist osta saab. Näha on 59 tähemärki, tegelik pealkirja pikkus on 72 tähemärki.
Pealkiri 2 ütleb kohe ära, kuidas e-poes prille valida.
Pealkiri 3 on peaaegu täiuslik, aga kolm punkti jätavad küsimuse õhku. Taaskord on näha 59 tähemärki, pealkirja pikkus on tegelikult 73 tähemärki.
Pealkiri 4 ütleb kohe ära, et juttu tuleb sellest, kuidas lapsele prille valida.
Testi oma pealkirju
Kui sul on oma meililist, siis saad oma
pealkirjade efektiivsust testida. Tee lihtne A/B test – saada näiteks 10%le lugejatest ühe pealkirjaga kiri ja teisele 10%le teise pealkirjaga kiri. Ülejäänud 80%le saada kiri, mida 10% sisse mahtunud lugejad rohkem avasid. Seda saab teha muidugi juhul, kus su meililistis on juba mitusada inimest. Alla saja inimesega valim ei anna õiget tulemust.
Kui sa kirjutad ingliskeelset sisu, siis saad oma pealkirja mõjusust testida ka tasuta tööriistade abil
siin või
siin.
Testi kindlasti ka GoogleAdsi ja sotsiaalmeedia reklaamlauseid. Sealgi oleneb just esimesest kõnetamisest see, kas ja kui paljud inimesed edasi klikivad. GoogleAdsi reklaame kirjutades on eriti oluline kasutada õigeid märksõnu ja vajaduse korral välistada need, millega sa ei soovi otsingus välja tulla.
Kasuta teksti liigendamiseks vahepealkirju
Struktureerimata sisu ei kutsu inimest lugema. Su artikkel võib väga hea olla, aga ära unusta, et inimesed on visuaalsed olendid.
Me otsime tekstist enda jaoks pidepunkte, et kiiresti aru saada, kas teksti lugemine toob meile kasu või mitte. Vahepealkirja võid vabalt võtta sisuteksti seest. See peaks kajastama lõigus olevat olulisimat mõtet. Vahepealkirjade kasutamine on hea viis oma teksti liigendada. Ühtlasi on see hea nipp, mis aitab sul ka lõigud visuaalselt lühemad hoida. Nii suurendad tõenäosust, et inimesed loevad läbi ka keskmisest pikema teksti.
Vahepealkirjad õige pealkirjastiiliga teevad su teksti lugejasõbralikuks. Tekst, mis meeldib lugejale, meeldib ka otsimootorile.
Kolm pealkirja mudelit, mida kasutada
Toimivate pealkirjade valemeid on palju. Üldiselt meeldivad inimestele konkreetsed pealkirjad.
Täpsusta nii palju kui võimalik, mida lugeja artiklist teada saab. Nii suurendad tõenäosust, et inimene su artikli läbi loeb.Võid alljärgnevaid mudeleid kasutada inspiratsiooniks oma kirjutisele hea tiitli leidmiseks. Toodud näited on Eesti uudisteportaalides ilmunud artiklitest.
1. Nimekiri
Väga levinud pealkirjastiil. Konkreetne ja õpetav. Töötab hästi, sest inimestele meeldib uusi asju teada saada.
Näiteks:
- 7 võimalust, kuidas oma sülearvuti teha võimalikult tulevikukindlaks
- 5 nippi, kuidas päästa toitu, ilma, et ise peaksid prügikasti ronima
- 9 võimalust nutiaega piirata
2. Üldtuntud teadmistega vastuolus
Inimesed arvavad, et nad teavad üldjoontes, mis on hea, mis on halb ja kuidas asjad maailmas käivad. Paku neile midagi, mis nende teadmistega vastuollu läheb ja võid kindel olla, et nad tahavad teada, kuidas see võimalik on.
Näiteks:
- Teadlane selgitab, kuidas sport tervist kahjustab
- Ahvid armastavad alkoholi sisaldavaid puuvilju
- 10 000 sammu päevas: miks ja kas ikka on vaja?
3. Kuidas-pealkiri
Nagu ennist mainisin, on inimesed uudishimulikud. Kui sa suudad puudutada nende valukoha, siis jagavad nad seda teadmist (ja suure tõenäosusega ka sinu artikli linki) edasi.
Näiteks:
- Kuidas olla toetav vanem oma täiskasvanud lapsele, milliseid suhtlusvigu vältida? Nõu annab pereterapeut
- Hea nipp: kuidas tulpe vaasis eriti kaua ilusana hoida
- Targa perenaise ABC: kuidas puhastada kerge vaevaga induktsioonpliiti
Pealkirjade kirjutamine on oskus, mida saab treenida. Mida rohkem sa neid kirjutad, seda kiiremini jõuad selle õigeni. Kasuta julgesti ka levinud mudeleid, eriti siis, kui tunned, et hea tiitlini jõudmine põhjustab suurt stressi.